COVID-19 hastalarının tedavi süresince hasta yakınlarının yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri üzerine nitel bir araştırma
Citation
Öztelli, S. , Gemlik, N. & Çengel, Ö. (2021). COVİD-19 hastalarının tedavi süresince hasta yakınlarının yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri üzerine nitel bir araştırma. Econharran , 5 (8) , 35-48 .Abstract
Amaç: Koronavirüsü Çin’in Wuhan şehrinde Aralık 2019’da ortaya çıkmış ve hızla dünya çapında yayılım göstermiştir. 11 Mart 2020 tarihinde Dünya Sağlık Örgütü bu salgını “pandemi” olarak ilan etmiştir. Koronavirüsü hayatımızı sosyal, ekonomik ve psikolojik açıdan derinden etkilemiştir. Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de çok sayıda insan yaşamını yitirmiş, ülke genelinde bir panik söz konusu olmuştur. Hastaların tedavi döneminde hasta yakınlarının pek çok sorunla karşı karşıya kaldığı olası bir durumdur. Hasta yakınları bireylerin hayatında önemlidir, onlara destek ve güven veren, rahatlık sağlayan kişilerdir. Bu çalışmanın amacı koronavirüsü sebebiyle tedavi görmüş hastaların yakınlarının bu tedavi sürecinde yaşadıkları sorunların belirlenmesidir. Gereç-Yöntem: Çalışma evrenini İstanbul Avrupa yakasında bulunan bir devlet hastanesinde hizmet alan 7 hasta yakını oluşturmaktadır. Nitel bir çalışma olan bu çalışmanın verileri geçerliliği ve güvenirliliği sağlanmış açık uçlu sorular ve hasta yakınlarına ilişkin demografik sorular hazırlanmıştır. Araştırma verileri Mayıs 2020 tarihinde hastanede toplanmıştır. Araştırma verilerinin elde edilmesinde yüz yüze görüşme tekniği kullanılmıştır. Bulgular: Hasta yakınlarının büyük bir çoğunluğunun sağlık personeli ile problem yaşamadığını belirtmiştir. Tedavi konusunda net bir bilginin verilmemesi, tedavi süresinin kesin bir şekilde ifade edilmemesi problemler arasında sayılmıştır. Yaşanılan korkuların başında net bir şekilde hastayı kaybetme korkusu geldiği, hasta yakınlarının tümünün hasta ile telefonla iletişim sağladığı, hasta yakınlarının uykusuzluk, iştahsızlık ve yorgunluk gibi fiziksel sorunlar yaşadıkları görülmektedir. Sonuçlar: Hasta yakınlarının bu sürece ilişkin değerlendirmeleri incelendiğinde; stres, kaygı ve korkular yaşadıkları, bunlara bağlı olarak fiziksel rahatsızlıklar yaşadıkları görülmüş ve daha çok hastaları ile telefon aracılığıyla iletişim sağladıkları belirlenmiştir. Aim: The coronavirus appeared in the city of China in December 2019 and spread rapidly worldwide. On March 11, 2020, the World Health Organization declared this outbreak as a “pandemic”. The coronavirus has profoundly affected our lives socially, economically and psychologically. As in the whole world, many people lost their lives in our country and there was a panic throughout the country. It is a possible situation in which patients' relatives face many problems during the treatment period of the patients. Patients 'relatives are important in individuals' lives, they are the ones who support and trust them and provide comfort. The aim of this study is to determine the problems experienced by relatives of patients who have been treated for coronavirus during this treatment process. Methods: The population of the study is composed of 7 patients who receive service at a public hospital on the European side of Istanbul. The data of this study, which is a qualitative study, have been prepared for open-ended questions and demographic questions about patient relatives. The research data were collected in the hospital in May 2020. Face to face interview technique was used in obtaining research data. Results: He stated that the majority of the relatives of the patients did not have any problems with the medical staff. Failure to provide clear information about the treatment and not to state the duration of the treatment were counted among the problems. It is observed that the fear of losing the patient clearly, the relatives of the patients are communicating with the patient over the phone, and the relatives of the patients experience physical problems such as insomnia, anorexia and fatigue. Conclusion: When the evaluations of patient relatives about this process are examined; It was observed that they experienced stress, anxiety and fears, and accordingly, they experienced physical discomfort, and that they mostly communicated with their patients via telephone.