İletişim ve Tasarım Bölümü Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Kâbuslar ve Rüyalar: Bilim Kurguda Siborg Temsilleri(2023) Erol, VolkanMakine ve insan birlikteliğinin bir yansıması olan siborglar, yalnızca bilim kurgu yazınının ve sinemasının değil, insanın hayal kurmaya, hikâye anlatmaya başladığı zamanlardan beri üretilen anlatıların bir parçası olmuş, mitolojilerde kendini göstermiştir. Distopik ve ütopik edebiyatın, daha sonra ise bilim kurgunun önemli bir parçası haline gelen siborglar, hem makineleşme, insanlığın kaybı gibi korkuların, hem de ölümsüzlük, mükemmellik gibi arzuların yansıtıldığı bir tema olmuş; siborgların cinsiyetsiz olma durumları onları, toplumsal cinsiyet, cinsellik, beden üzerine söylemlerin de odağına yerleştirmiştir. Çalışmanın amacı bilim kurgu türünde siborgların sunumunu beden, cinsellik ve cinsiyet çerçevesinde incelemektir. Bu çerçevede, özellikle, göstergebilime daha geniş bir yelpazeden bakan ve her sembolün ve imgenin başka bir şeyin yerine geçebilecek şekilde değerlendirilebileceğini belirten Umberto Eco’nun yaklaşımı benimsenerek, seçilen örnekler üzerinden çözümlemeler yapılmıştır. Yapılan çözümlemeler, siborg kavramının özellikle cinsiyet çalışmaları için elverişli bir alan oluşturduğunu ortaya koymuştur. Bilim kurgu sineması ve siborg metaforu, insan ve makinenin birleştiği gelecek tasvirlerinin merkezinde olup, cinsiyet-cinsiyetsizlik kavramlarının interdisipliner bir şekilde çalışılması için zengin bir kaynak oluşturmaktadır.Öğe Le sama : danse et phénoménologie(Milli Folklor Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi, 2023) Kaptan, MerveAu départ, une question d’érudit : quelle conception de la danse soufie pouvons-nous développer en premier lieu ? Cette question implique certainement un examen approfondi des traditions soufies turques. Or, au sens où nous, les modernes, l’entendons, en ce qui concerne le corps visible, il n'existe actuellement qu'une gesticulation très vivante et raffinée. Mais au regard de l’argumentation d’ensemble, il semble possible d'affirmer que la danse est finalement considérée comme un écart, même excessif, par rapport à un état ‘normal’ du corps communicant, du corps qui parle et gesticule dans l'intention de communiquer. La danse en vient finalement à se déterminer comme écart, et même écart excessif. Comme rupture de vrai-semblance. La danse soufie désigne non seulement un écart quantitatif mais également le risque d’une bascule qualitative du corps hors de la signification, sa chute dans l’insignifiance sensible. Dans cette étude, je vais établir une approche sémiologique concernant les aspects gestuels, les mouvements et le corps dans la danse soufie ou le samâ, qui est en général classé dans la catégorie danse non-théâtrale. Il serait donc souhaitable que le terme non-théâtrale, à la fois vague et connoté, soit envisagé avec prudence et que son emploie soit justifié. Pour ce faire, il s’agit de montrer que les gestes dans la danse ne sont plus pensés comme l’accompagnement charnel et spontané de la parole, mais bel et bien comme le premier mode possible de communication, comme protolangage. Ensuite je vais traiter la danse soufie en relation avec la philosophie de la Grèce antique et la phénoménologie heideggérienne pour explorer les dimensions philoso-phiques et phénoménologiques de samâ, autour de la question de la transcendance et de la présence. Dans la danse soufie, les danseurs cherchent à atteindre un état de transe ou d’extase, transcendant ainsi les limites de la conscience ordinaire pour atteindre une expérience de présence et d’union mystique avec le divin. Cela peut être associé à l’idée de transcendance dans la philosophie de Plotin ; le corps dansant, en tant qu'une forme d'unité spontanée des articulations intelligibles, manifeste une intelligence unifiée à tra-vers le corps appartenant à l'univers physique.Öğe Güzel sanatlar üzerine güncel konular ve araştırmalar(Özgür Yayınları, 2023) Kaptan, MerveGüzel Sanatlar alanındaki bu çalışma farklı sanatsal alanlardaki ifadelerin kapsamlı bir koleksiyonunu okuyucuyla buluşturmayı amaçlıyor. Video oyunlarından halk danslarına, çağdaş Türkiye sanat sahnesinden resmin, müziğin ve sesin teknolojiyle birleştiği yeni yaratıcı alanlara kadar geniş bir yelpazeye sahip çalışmamızda sanatsal keşfin çeşitli yönleriyle ilgili bilimsel bir bakış açısı sunmaya çalıştık. Bu bağlamda ortaya çıkan Güzel Sanatlar Üzerine Güncel Konular ve Araştırmalar başlıklı kitabımızı, farklı disiplinlerden gelen çeşitli çalışmaların geleneksel ile modern ve kültür ile teknoloji arasındaki etkileşimi anlaşılır kılmakta bir basamak olarak sunarken, makalelerde emeği geçen herkese teşekkür ederim.Öğe Cognitive marketing(Efe Academy Publishing, 2023) Yön, BelmaGaining a clear grasp of the concept of cognition holds a notable significance as it pertains to establishing its linkages with decision-making processes. As time progresses, the academic body of work accumulates information from diverse fields, thereby facilitating a more profound investigation into the realm of cognition. In parallel, this inquiry brings to the fore the mysterious mechanism that underlie consumers' decision-making, thereby illuminating the obscure forces that propel these processes.Öğe The communicative body : semiotics in video art(Livre de Lyon, 2023) Kaptan, MerveThe objective of this paper is to elucidate the arguments articulated by Jones and Vergine in their exploration of the interplay between bodies and identities, with specific reference to the works of video artist Gary Hill, considered one of the pioneers of video art. To achieve this, I will employ a semiotic analysis to interpret Hill’s artistic creations.Öğe In search of temporalities in video art : Ali Kazma's aesthetic gestures(Sinema ve Felsefe Derneği, 2023) Kaptan, MerveThe relation between videographic images and their production technique conducts us to the notion of time because it is through this temporal correlation that aesthetic qualities such as temporalities, durations, and rhythms are formed. This study conducts two complementary inquiries related to the above-mentioned correlation: The first one is the construction of synthetic temporalities through specific parameters resulting from aesthetic gestures that video artists implement to create an experience of temporality. The aesthetic gestures considered in this study include repetition, mixing, and dilation/contraction, which is discussed around Douglas Hofstadter’s notion of self-referentiality and strange loops. The second inquiry is deciphering some possible traces that video images leave in collective memory due to juxtaposed temporalities that connect images. This second part is shaped following the methodology of Aby Warburg, which he implements through the notion of pathosformel. I argue that the videographic images, as a technical and conceptual form, have a time-building model that also participates in new revisions of memory and collective history. Chosen works from the series Obstructions (2006-2011) of the Turkish video artist Ali Kazma are analyzed formally to visualize my argument.Öğe Scarlet Diva filminin postkolonyal feminist kuram çerçevesinde okunması(2023) Kaptan, Merve; Erol, VolkanAmerika ve Avrupa sinemasında feminist teorinin oluşum dönemi 1960’ların başından 1970’lerin sonuna kadarki yılları kapsayan ve kadınların sinemada eril bakışa sunulması, edilgenleştirilmesi, cinsel bir nesne haline getirilmesini eleştiren ikinci dalga feminizmi takip eden akımla denk düşer. 19 0’lerden itibaren yaygınlaşan üçüncü dalgaya dahil postkolonyal feminist kuram ise öncekilerden farklı olarak sömürgeci öznenin basit bir erkek özneden ziyade güç ve toplumsal cinsiyet ilişkileri dahilinde gelişen bir özne olduğunu vurgulayarak evrensel kadın imgesini sorgulamayı amaç edinir. Kısacası, öteki kadının temsiliyet sorununu tartışmaya açar. Bu bağlamda, korku ve şok sinemasının önemli isimlerinden Dario Argento’nun kızı Asia Argento’nın yarı-otobiyografik filmi Scarlet Diva (2000), sözü edilen temsiliyet sorununa ışık tutabilmek açısından ilgi çekicidir.Öğe From radical to mainstream : the evolution of video art(Özgür Publishing, 2023) Kaptan, MerveIt is difficult to imagine a world today without cameras recording all kinds of events and screens broadcasting them. This culture of screens has also shifted the art world towards the production of works created from moving images. This paper aims to provide a perspective on the historical background of video art, born amid the crisis of modernism: how and under what conditions did video art come into being and evolve, or what is its place in the art world? I will present the historical outlines of the genesis and evolution of the genre, without forgetting the search for an encompassing definition, if one exists, for the artistic practices of video art. Consequently, this research will pave the way to talk about the aesthetic and social implications of video art. As the aim of this paper is not to trace the history of video from its beginnings to the present day in detail, (which is beyond the scope of this paper) but to see its own aspects as a specific type of image, I have tried to present the artistic and political conditions that prepared its birth, the cultural context in which the works are produced and the artistic and theoretical developments specific to this medium.Öğe Beyond ritual : exploring organic markets in Turkey(Özgür Yayınları, 2023) Kaptan, Merve; Yön, BelmaAbstract Organic markets have quickly gained popularity and are now a promising subject of study for communication studies. As often repeated actions and behaviors are involved, consumers are engaging in conversation with vendors and other shoppers, and carefully selecting items to purchase. Moreover, these actions can take on symbolic significance as they represent a commitment to healthy, sustainable living and a connection to nature and the environment. This study aims to bring on factual and interpretative answers to the above questions by discussing whether visiting organic marketplaces has a ritualistic aspect. The French anthropologist Marc Augé’s definition of ritual is taken as a reference point for our discussion. To explore whether Augé’s definition of ritual applies to the organic markets in Turkey, our research methodology is based on in-depth interviews and participant observations with the consumers and vendors of the Feriköy organic market.Öğe Que veulent les images ? : une critique de la culture visuelle(Dergi Park, 2023) Kaptan, MerveWhat Do Pictures Want ? The Lives and Loves of Images Translated into French in 2014, W.J.T. Mitchell’s book What Do Pictures Want? The Lives and Loves of Images is still relevant today as we live in an age where images are ubiquitous and play an increasingly important role in our lives. The ideas of the book have influenced fields such as visual studies, art history, media studies, and cultural studies, and have been influential in shaping our understanding of the role of images in contemporary culture. It offers a compelling and thought-provoking examination of the relationship between images and viewers, and of how images influence our perception of the world around us. Mitchell’s work continues to inspire new research and reflection on the power of images and their relationship to the human experience.Öğe Interdisciplinary trajectories : regenerating Barcelona Pavilion with midjourney(Livre de Lyon, 2023) Turgay, Orkunt; Kaptan, Merve; Öktem Erkartal, Pınar; Demir, Tahsin; Doğukanlı, Ayşe ÇılgaOver the past decade, artificial intelligence has made significant advances in the development and use of neural networks that allow computers to understand, see and hear the world around them. As the nature of everyday life in the modern world rapidly changes, so too do the various design disciplines. These advances in the use of AI in many different fields are also being adopted in computer-aided creativity. Deep learning and/or machine learning algorithms, which have created text-to-image AI programs such as Midjourney, DALL-E, Stable Diffusion and many others, transforming your descriptions into images in a very sophisticated way, creating skyscrapers in the style of Leonardo da Vinci or the dream house you have always wanted to visualize, are also being used in the fields of architecture and interior design.Öğe A review of Midjourney through Giorgio Agamben’s concept of apparatus(Kedidedi Yayıncılık, 2023) Doğukanlı, Ayşe Çılga; Kaptan, MerveThe study aims to reveal Giorgio Agamben’s notions of subjectification and form of life via Midjourney’s double function as a medium. Primarily functions as a research laboratory for the Midjourney team to develop new mediums of thought at the intersection of human infrastructure and design to expand the imaginations of the human species.Öğe Dijital dönüşüm: Lüks 4.0’a dönüşüm(Efe Akademi Yayınları, 2022) Yön, BelmaSıfır veya Sunya’nın Hintliler tarafından M.Ö. 200’de icat edilmesinden (Logan, 200, s.110) günümüze kadar geçen süreçte insaoğlu, birçok farklı alanda kod üretmeye ve değişen ekonomik, sosyal, kültürel ve bilimsel değişkenlere göre yeni iletişim ve tüketim yöntemlerini belirlemeye yönelmiştir. Günümüzde lüks ürün konseptinde dijital dönüşüm ve pazarlama yaklaşımları incelendiğinde duygu ve deneyim lüks tüketicilerin satın alma konusundaki en önemli motivasyonları olarak ön plana çıkmaktadır (Han ve Kim, 2020). Lüks markaların hafıza temsillerinin soyut, lüks markaların farklı bilişsel işleme süreçlerine dahil olacakları savunulmaktadır. Lüks ürünlere yönelik pazarlama yaklaşımının lüks ürün pazarlamasında başarısızlığa neden olacağı düşünülmektedir (Moon ve Sprott, 2016).Öğe Sanal gerçeklikte zamanı deneyimlemek(Dergi Park, 2022) Kaptan, MerveBu makalenin amacı, 21. yüzyılın sanat hareketi olarak nitelendirebileceğimiz dijital sanatların sunduğu görsel olasılıkların, özellikle de sanal gerçeklik teknolojisinin, bizi ne ölçüde farklı bir skopik rejime ve zaman kavramına doğru yönlendirebileceğini tartışmaktır. Bu bağlamda, ilk olarak Martin Jay’in Modernitenin skopik rejimleri olarak tanımladığı üç görsel alt kültür açıklandıktan sonra ikinci aşamada Fransız estetik kuramcısı Edmond Couchot’nun dijital sanatlara özgü geliştirdiği estetik kuram temel alınarak, dijital imge ve alımlama zamanı arasındaki ilişki üç farklı döneme özgü (Rönesans, mekanik üretim çağı ve dijital dönem) üç farklı imge mecrası (resim, televizyon/video ve dijital) üzerinden okunacaktır. Son aşamada ise zaman ve imge arasındaki ilişkiye bakış açımızın sanal gerçeklik teknolojisiyle üretilmiş sanat yapıtları aracılığıyla ne yönde değişime uğradığı, Fransız kuramcı Christine Buci-Glucksmann’ın Gilles Deleuze’ün kristal-imge/zaman kavramını yeni teknolojilere akış-imge/zaman olarak uyarladığı kavramı üzerinden sunulacaktır. Dijital teknolojilerle gelişen bu kültürü Neo-Barok olarak nitelendiren düşünür, Deleuze’ün kristal-imge/zamanından da akış-imge/zamana geçişin şart olduğunu vurgular. Buci-Glucksmann’ın böylece Martin Jay ve Edmond Couchot’nun vurguladığı yeni bir skopik rejim ve estetik kuram ihtiyacını akış-imge/zaman kavramıyla karşıladığı makalenin varsayımıdır. Kanadalı sanatçı Char Davies’in Osmose (1995) ve Ephémère (1998) adlı etkileşimli ve içine çeken sanal gerçeklik teknolojisiyle üretilmiş eserleri bu varsayımı desteklemek açısından örneklem olarak seçilmiştir.Öğe Silent games: influence of German expressionism in dystopian video games- Inside, Little Nightmares, Monochroma(Dergi Park, 2022) Erol, VolkanAs tools of game development become accessible to more people, video games come closer to being an art form, rather than mere entertainment, without losing their entertainment value. Albeit the artistic value of video games has been accepted in time, the word ‘game’ causes people to overlook its relationship with art. The aim of this paper is to focus on this problem by analyzing Little Nightmares, Inside and Monochroma, in the context of German Expressionism as well as other art movements and the silent movie era, and try to explain how these games use art as a means of artistic expression while creating psychological horror and dystopian worlds. Studied games are independent games that are similar both visually and thematically. These aspects determined the boundaries of the study. In this qualitative study, chosen games are analyzed through semiotic analysis. The study showed that expressionist techniques such as distorted images, and strong contrasts in lighting have been used to build the game world and create an uncanny, totalitarian atmosphere; developers took advantage of the silent movie era and cinematic techniques to convey the narrative visually, without using dialogs. Their interactivity and unique mechanics transform art into a medium that can be experienced rather than a spectacle.Öğe Rethinking Philip Kitcher’s science policy in times of a global pandemic(Dergi Park, 2022) Kaptan, Merveİngiliz felsefeci Philip Kitcher’in Science, Truth and Democracy (Bilim, Gerçek ve Demokrasi) kitabının üzerinden yirmi yıl geçmiş dahi olsa bugün, bilim hayatımıza yön vermeye devam ettiği sürece, güncelliğini koruduğu görülmektedir. Bilimin toplum içerisindeki rolü ve etrafında şekillenen sosyal politikalarla ilgili tartışmalar özellikle global pandemi dönemiyle hayatlarımızın merkezi durumundadır. Bu çalışma Kitcher’in “ideal düzenlenmiş bilim” kavramını, yazarın ilgili argümanının tutarlılığı ve yöntemsel olarak uygulanabilirliği açısından tartışmayı amaçlamaktadır. Sosyal politikalara ve yönetmeliklere, sadece mevcut durumlar üzerinden yapılan bir analiz zemininde karar verilmesi gerektiğini öne süren bu okuma, aynı zamanda Kitcher’in ideal modelinin aksine bilim insanları, siyasetçiler ve toplum arasındaki diyaloğu temel alan gerçekçi ve uygulanabilir bir yöntem önerecektir.Öğe Time and memory in digital images: Refik Anadol’s melting memories(Üsküdar Üniversitesi, 2022) Kaptan, MerveThis paper will discuss the relation between digital images and the technique used to represent time through these images. The sample for this study will be Refik Anadol’s project dated 2018, called Melting Memories. Anadol’s work will be analysed in terms of its content and structure to point out what kind of technics specific to digital images are used to represent time. Our hypothesis is that digital images as a technical and conceptual form has their own time-building model that also participates in new revisions of memory and collective history.Öğe Kültür ve mekan araştırmaları(Nobel, 2022) Turgay, Orkunt; Demir, Tahsin; Yücetürk, Merve; Dündar, Alper; Ada, Elvan; Doğan, Tane; Öztürk, Sezer Volkan; Günay Aksoy, Şennur; Yön, Belma; Kaptan, Merve; Sıcakkan Özerden, Selin; Erol, Volkan; İbiş, SalimTabiatın yarattığı tüm unsurlara karşılık, insanın, toplumların kendileri için yararlı bir hedefe ulaşma yolunda yarattığı her şey, gösterdikleri çaba ve bu çabaların sonucunda ürettiklerinin evrensel adı kültür olarak tanımlanmıştır. İçinde bulunulan toplumsal koşullar ve düzen ile yeniden üretilmekte olan kültür kavramı; belirli ve/veya genel bir yaşam tarzını gösteren antropolojik ve sosyolojik anlamının yanı sıra sanatsal, düşünsel faaliyetleri de kapsayan geniş "ilişkiler örüntüsü" olarak yaşanmakta ve öğrenilmektedir. Dolayısıyla kültür kavramına yönelik terim dizinindeki çeşitliliğin nedeni, kavramın sadece bilimsel değil aynı zamanda toplumsal ve tarihsel derinliğe sahip oluşuyla da açıklanmaktadır.Öğe Understanding the absurd ‘inside’(Dergi Park, 2022) Kaptan, Merve; Karaca, PınarLost in a basement, or locked up in himself, a man contemplates the horror of his scandalous life. The more he struggles to see, the more he becomes ridiculous. His hatred grows of his inability to exist as a complete being. Anyone who sees Zeki Demirkubuz’s Yeraltı (Inside) would be struck by his antihero character Muharrem who is coupled with the absurd. This is a socially frustrated individual who seems to defend the irrational and the absurd instead of the rational and commonsensical ideas of his age. For the spectator, the question of empathy arises at this level: How is an identification in empathy with an antihero possible? This study aims to assess the possibility of identification in empathy with another self through Demirkubuz’s character Muharrem, inspired by Dostoevsky’s novel Notes from Underground, by taking the German philosopher Wilhelm Dilthey’s article The Understanding of Other Persons and Their Expressions as the reference point. Following Dilthey’s thesis, we will argue that what seems contrary to commonsense and self-contradictory can be read and understood within an existentialist framework. This framework is presented by underlining some major paradoxes in Muharrem’s way of thinking and behaving when facing the universal nothingness devoid of God.Öğe İmgenin hayaletleri : yazar müzelerinden bellek atlasına(Dergi Park, 2022) Kaptan, MerveBu yazıda, imge kavramının olası tanımlarını -ya da imgenin hallerini- araştırmaya açarken Gilles Deleuze’ün sanat göstergelerinin ideal özü olarak betimlediği duygu ve hakikat durumunun aslında imgede tezahür ettiğini göstermek amaçlanmaktadır. Deleuze’ün Proust ve Göstergeler kitabında edebiyat üzerinden kavramlaştırdığı sanat göstergelerinin görsel kültür alanındaki yansımaları için örneklem olarak Orhan Pamuk’un Çukurcuma’daki Masumiyet Müzesi ve Aby Warburg’un Bilderatlas’ı (Bellek Atlası) ele alınacaktır. Araştırmanın bu iki eseri seçme nedenini, hem Marcel Proust’un Kayıp Zamanın İzinde eseriyle olan tematik benzerlikleri hem de bellek ve imge arasında kurdukları ilişkinin niteliğinde görmek mümkündür. In this paper we aim, by opening up to investigation the possible definitions or aspects of the image, to demonstrate that the state of emotion and the truth described by Gilles Deleuze as the ideal essence of signifiers of arts is in fact manifested in the image. As samples in visual culture of embodiement of art signifiers as conceptualized through literatüre in Deleuze’s book Proust and Signs, we consider Orhan Pamuk’s Museum of Innocence in Cukurcuma and Aby Warburg’s Bilderatlas (Memory Atlas). The choice of these works is motivated both by their thematic similarities with Marcel Proust’s In Search of Lost Time and by the qualities of the relationship they establish between memory and image.