İstanbul’daki asırlık restoranlar ve bu restoranlara yönelik çevrimiçi yorumların incelenmesi
Citation
İbiş, Salim. (2021). İstanbul’daki asırlık restoranlar ve bu restoranlara yönelik çevrimiçi yorumların incelenmesi. Yönetim, Ekonomi ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi. 5(2) 127-139.ss.Abstract
Öz
Bu araştırmada İstanbul’da bir asırdan fazla süredir faaliyet gösteren restoran işletmeleri ele alınmış,
bu işletmelerin tarihsel gelişiminden, günümüzdeki durumundan bahsedilmiş ardından bu işletmelere
yönelik TripAdvisor platformunda yapılan çevrimiçi tüketici yorumları incelenmiştir. Araştırmada
nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Yapılan yorumlara ilişkin kelime
bulutları çıkarılarak görselleştirilmiştir. Araştırma sonucunda asırlık restoranlara yönelik yapılan
toplam 1739 adet yorum incelenmiş ve bu yorumların %81’i (1417) olumlu, %19’u (322) ise olumsuz
yönde yapıldığı tespit edilmiştir. Genel anlamda olumlu yorumlarda “ iyi”, “yemek”, “güzel” ifadeleri
ön plana çıkmıştır. Ayrıca her bir restoran işletmesi için ön plana çıkan ifadeler kendi içinde de
değerlendirilerek açıklanmıştır. Olumsuz yorumların ise; “ürün-kalite”, “fiyat”, “sunum-servis” ve
“fiziki koşullar” olmak üzere dört ana temadan oluştuğu görülmüştür. Abstract
In this research, restaurant businesses that have been operating in Istanbul for more than a century were
discussed, the historical development of these businesses and their current situation were mentioned,
and then the online consumer comments made on the TripAdvisor platform for these businesses were
examined. In the study, content analysis technique, which is one of the qualitative research methods,
was used. The word clouds regarding the comments made were removed and visualized. As a result of
the research, a total of 1739 comments made for century-old restaurants were examined and it was
determined that 81% (1417) of these comments were positive and 19% (322) were negative. In general,
the expressions "good", "food", "nice" stood out in positive comments. In addition, the prominent
expressions for each restaurant business were explained while being evaluated within themselves. It is
seen that the negative comments consist of four main themes: "product-quality", "price", "presentationservice" and "physical conditions".