Yönetim Bilişim Sistemleri Bölümü Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 20 / 26
  • Öğe
    Aşırı Nitelikliliğin I·novati·f Davraniş Üzeri·ndeki· Etki·si·nde Teknostresi·n Moderatör Etki·si·: Akademi·syenler Üzeri·nde Bi·r Uygulama
    (2023) Tanyıldızı, Hilal; Habip, Elif
    Bilgisayar teknolojilerinin kullanımı gün geçtikçe artmaktadır. Örgütlerin bilgisayar teknolojilerini daha aktif kullanma isteği çalışanları bu teknolojilere adapte olma zorunluluğuna neden olmaktadır. Fakat teknoloji kullanımının artışının çalışanlar üzerinde bazı baskılar doğurabileceği de görülmektedir. Teknostres kavramı bu noktada hayatımıza girmektedir. Çalışmanın örneklemi193 akademisyenden oluşmaktadır. Meslek grubu olarak akademisyenlerin seçilmesinin sebebi, bu kişilerin güncel hayatlarında bilgisayar teknolojilerini hem idari hem de akademik anlamda kullanıyor olmasıdır. Araştırma kapsamında elde edilen veriler SPSS programında analiz edilmiştir. Analiz bulgularına göre aşırı nitelikliliğin kendini üstünü görme ve işini küçük görme şeklinde iki boyuta ayrıldığı ve bu bağlamda literatürle benzer sonuç verdiği gözlemlenmiştir. Bu araştırmada aşırı nitelikliliğin kendini sütün görme boyutununinovatif davranış üzerindeki etkisinde tekno-stresin moderatör etkisi vardır. Diğer taraftan aşırı nitelikliliğin işini küçük görme boyutununinovatif davranış üzerindeki etkisinde tekno-stresin moderatör etkisi bulgulanmamıştır.
  • Öğe
    The Current State of Social Entrepreneurship: Comparing Turkish with South African Examples
    (2023) Konuk Kandemir, Nebiye; Mara, Cashandra; Habip, Elif
    Sosyal girişimcilik, uygulama ve yönetim açısından politika yapıcılar, kredi verenler, araştırmacılar ve eğitimciler için küresel bir hareketi temsil etmektedir. Toplumsal dönüşümün bir parçası olarak düşünüldüğünde sosyal girişimcilik uygulamaları desteklenmesi ve geliştirilmesi gereken bir alandır. Girişimcilik ve sosyal girişimcilik kavramını açıklamak ve örnekler sunarak Türkiye ve Afrika bağlamında sosyal girişimcilik eğiliminin farkını, gelişimini ve bu iki ülke arasındaki ilişkilere katkısını keşfetmek amacıyla yapılmıştır. Aynı zamanda bu çalışmanın, iki ülkenin sosyal girişimcilik alanındaki mevcut araştırma eğilimlerine ışık tutması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, Türkiye ve Afrika'nın sosyal girişimcilikten nasıl etkilendiği ve sosyal girişimciliğin katkıları karşılaştırmalı bir şekilde sunulmuş, sosyal girişimciler sosyal kimlik teorisi açısından ele alınarak kendi toplumlarında değer yaratma niyetlerine odaklandıkları örneklere yer verilmiştir. Ayrıca, çalışma ile her iki ülkedeki sosyal girişimcilik büyüme alanlarına işaret edilmiştir. Uluslararası boyutta ele alındığında sosyal girişimcilik ikili ilişkiler açısından önem arz etmektedir. Bu çalışma özelinde ise Sub-Sahara Afrika ve Orta Doğu arasındaki ikili işbirliğini geliştirebilecek sosyal girişimcilik uygulamaları hakkında bilgi toplanmasına ve bu bağlamda Türkiye’deki aracı kurumlar üzerinden sosyal girişimciliğin katkılarının incelenmesi önerilmektedir
  • Öğe
    [kitap bölümü] Metaverse’ün hukuk sistemleri üzerindeki muhtemel etkileri ve global metaverse pazarı
    (İstanbul Zaim Üniversitesi, 2023) Yumuşak, İbrahim Güran
    Özet Metaverse kelime olarak öte-evren anlamına gelmektedir. Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeler internette web 1.0’dan web 4.0’a doğru evrimini sürdürürken içinde bulunduğumuz gerçek dünyanın sınırlarını ortadan kaldıran ve bireyler ne zaman, nerede, nasıl ve kim olmak istiyorsa buna olanak veren sanal bir dünyanın kapıları Metaverse ile aralanmıştır. Söz konusu sanal dünya içerisinde çalışılabilmekte, ticaret yapılabilmekte ve sosyal aktiviteler gerçekleştirilebilmekte, fiziki dünyada yapılan hemen her şey simülasyon yöntemleriyle taklit edilebilmektedir. Bu çalışmada öncelikle web 1.0’dan web 4.0’a farklı aşamalardan geçen internetin son otuz yıldaki gelişimi sonucunda ortaya çıkan Metaverse’ün insanlara vaat ettikleri, Metaverse’te hukuki kişilik kavramı, vergilendirme, iş hukuku, hukuki ve cezai uyuşmazlıklar incelenecektir. Geçmiş tecrübeler göstermektedir ki; hukuk doğası gereği teknolojik gelişmeleri takip etmek suretiyle teknolojinin sosyal yaşamda sebep olduğu yıkıcı etkileri sınırlandırmak ve oluşabilecek muhtemel boşlukları doldurmak üzere değişime uğramaktadır. Bu çalışma içerisinde de yıkıcı bir teknoloji olan Metaverse’ün günümüz hukuk sistemleri üzerinde ortaya çıkartabileceği muhtemel değişimler inceleme konusu yapılmaktadır. Son olarak global Metaverse pazarından büyük payı alması beklenen ülkelerin hangileri olacağı ve bu ülkeler ile teknoloji devi şirketlerin karşısında yer alan diğer ülkelerin alabileceği teknik ve hukuki tedbirler hususunda değerlendirmelerde bulunulmaktadır.
  • Öğe
    Sürdürülebilirlik kültürü ve sivil toplum kuruluşları: İstanbul’da Çevre konusunda faaliyet gösteren dernekler
    (Dergi Park, 2023) Konuk Kandemir, Nebiye; Habip, Elif
    Toplumsal yapının tüm unsurlarını etkileyen kaynakları etkin, verimli ve gelecek nesillere aktarılabilir şekilde kullanılmasını ifade eden sürdürülebilirlik, insan-doğa ilişkisi dengesinin bozulmasıyla farklı açılardan tartışılan bir kavram olmaya başlamıştır. Bu çalışmada ise, sürdürülebilirlik kültürü ve bunun inşasında sivil toplum kuruluşlarının rolünü ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu çerçevede Sivil Toplumla İlişkiler Genel Müdürlüğü bünyesinde kayıtlı olan çevre dernekleri araştırmanın örneklemi olarak ele alınmıştır. Web sitesi bulunan derneklerin amaçları Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri (17 SKH) doğrultusunda değerlendirilmiştir. Bu derneklerin Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerinden yeterince istifade etmediği içerik analizi ile ortaya konulmuştur. Derneklerin amaçları doğrultusunda en çok ortaya çıkan sürdürülebilir Kalkınma Hedefi “13-İklim Eylemi”dir. Elde edilen veriler ışığında bu çalışmada derneklere ve yapılacak yeni araştırmalara öneriler sunulmuştur.
  • Öğe
    Uluslararası ticaretin teknolojik dizaynı: uluslararası dijital tedarik zinciri örneği
    (Dergi Park, 2023) Boşgelmez, Günseli; Çengel, Özgür
    Ticaretin dijital dönüşümü, uluslararası tedarik zincirinde yeni düşünceleri ve yeni oluşumları zorunlu kılmaktadır. Dijital teknolojilerin yeni uygulamaları uluslararası ticaretin içerinde yepyeni ekosistemler oluşturuyor. Dünya ticaret hayatı dijital teknolojiler ile yeniden şekilleniyor, geleneksel iş yapma biçimleri kökten değişiyor uluslararası tedarik zinciri farklı bir teknolojik boyuta geçiyor. Bu çalışmada, uluslararası ticaretin yakın geleceğine bir hazırlık olması düşüncesiyle yeni teknolojilerin dizayn ettiği dijital ticaret sistemleri üzerine spesifik bir araştırma yapılmıştır. Çalışmanın amacı, dijital teknolojilerin uluslararası ticarete sunduğu yeni fırsatları ve katkıları tespit etmektir. Bu amaç doğrultusunda dijital ticaret işlemlerinden beklenen fayda, ticareti kolaylaştırması, teknolojiye güven ve yenilikler bağlamında tedarik zinciri üyelerinin görüşleri alınmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formu ile yapılan görüşmelerden elde edilen nitel verilerin analizinden elde edilen bulgularla uluslararası ticaretin teknoloji ile olan yeni dizaynı daha güvenilir, daha kolay ve geleceğin daha da dijital olacağı öngörülmektedir.
  • Öğe
    Metaverse pazarlamada reklamcılık faaliyetlerinin günümüz işletmeleri açısından önemine ilişkin bir çalışma
    (Dergi Park, 2023) Yurdabak, Merve Kadriye; Deniz, Recep Baki
    Teknoloji, reklamcılık endüstrisinin dönüştürülmesinde her zaman önemli bir rol oynamıştır. Metaverse terimi, internet dünyasını hızla ele geçirmektedir. Yeni ürün ve hizmetlere milyarlarca yatırım yapan büyük şirketlerle, öte evrenin yakında pazarlama dünyası kapsamında tüketicileri önemli şekillerde etkileyeceğini tahmin etmek mümkündür. Bununla birlikte, genellikle blokzincir ve Web 3.0'ten NFT'lere kadar çeşitli teknolojileri içerecek şekilde tanımlanan metaverse, kullanıcıların hayatlarının önemli bir bölümünü sanal ve artırılmış ortamlarda geçirdikleri "öte evren" ile büyük ölçekli toplumsal değişimi temsil etmektedir. Gerçek insanları temsil eden avatarların yaşadığı sürükleyici, dijital bir ortamdır. İnsanların dijital versiyonlarının etkileşimde bulunabileceği 3 boyutlu dünyayı kapsamaktadır. Metaverse kavramı bugün bildiğimiz internetin bir sonraki seviyesi olarak kabul edilirken, beraberinde getirdiği yenilikçi fırsatlar ile reklamcılık faaliyetlerini yeniden tanımlamaktadır. Bu çalışmanın amacı, metaverse pazarlamanın reklamcılık faaliyetlerini nasıl etkileyeceğini açıklamaktır. Çalışmada metaverse kavramı ve gelişimi ile metaverse pazarlama; dijital pazarlama, markalama ve tüketici yolculuğu boyutları ile incelenmiştir. Metaverse reklamcılık faaliyetleri ise, sanal ürün yerleştirme, sanal deneyim yerleştirme, sanal etkinlik yerleştirme, reklam yerleştirme ve çok yeni bir kavram olan sahiplenilen metaverse boyutları ile ele alınmıştır.
  • Öğe
    NFT uygulamalarının firmalara rekabet avantajı sağlamasına ilişkin bir irdeleme
    (2023) Yurdabak, Merve Kadriye; Deniz, Recep Baki
    NFT (Değiştirilemez Token) pazarı son dönemde süratle gelişmektedir. NFT kavram olarak, blokzincir altyapısına kaydedilmiş olan Ethereum platformuna aittir. Burada yer alan dijital varlıkların, benzersiz kimlikleri vardır. NFT alım satımı, şeffaf bir ticarete uygun imkânı yaratmaktadır. Dijital sanat kavramı kullanıcılar tarafından benimsenirken, yeni bir pazar oluşmaktadır. Günümüzde, NFT satışları milyon dolarlar gibi ciddi rakamlara ulaşmıştır. Gelişen NFT pazarının firmalara sağladığı rekabet avantajları özellikle halkla ilişkiler ve sosyal sorumluluk alanındaki uygulamalarıyla dikkat çekmektedir. Bu bağlamda NFT iş modelleri konusuna da çalışmada yer verilmiştir. NFT, altyapısındaki teknolojiler sebebiyle keşfedilmeyi ve daha çok anlaşılmayı bekleyen bir ekosistemdir. Bu çalışmada, NFT'nin firmalara sağladığı rekabet avantajları tartışılırken, öte yandan NFT SWOT Analizi de gerçekleştirilmiştir. Çalışmada NFT ekosistemi çeşitli sektörlerden başlıca örneklerle gözden geçirilmektedir. Özellikle marka imajı ve marka sadakati açısından, NFT’nin firmalara sağladığı rekabet avantajlarını anlamak ayrı bir önem taşımaktadır. Bu çalışmada ele alınan “NFT kapsamında SWOT Analizi” konusuna literatürde rastlanmamasının da çalışmamızın özgün boyutunu oluşturduğu kanısındayız.
  • Öğe
    Investigating status consumption, fashion orientation and social comparison as the trigger factors of online compulsive buying
    (Dergi Park, 2023) Çengel, Özgür; Öztek, Yaman
    This paper presents a theoretical framework which asserts online compulsive buying as a function of several post-modern consumption pattern like status consumption, fashion orientation and social comparison. For this purpose, aim of this paper is to investigate the role of status consumption, fashion-oriented consumption tendency and social comparison on online compulsive buying behavior among Turkish consumers. In order to realize multiple-regression analysis, necessary data were collected from 601 participants via online questionnaire. According to the findings of the analysis, online compulsive buying is affected by the four dimensions of fashion-oriented consumption, which are anti-fashion attitude, fashion leadership, fashion interest and the importance of being well-dressed. Moreover, status consumption and social comparison has also a significant influence on online compulsive buying This paper discusses the results regarding the marketing applications and consumer research literature.
  • Öğe
    Metaverse’ün hukuk sistemleri üzerindeki muhtemel etkileri ve global metaverse pazarı
    (Dergi Park, 2022) Yücel, Gökçen; Aykut, Mustafa
    Metaverse kelime olarak öte-evren anlamına gelmektedir. Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeler internette web 1.0’dan web 4.0’a doğru evrimini sürdürürken içinde bulunduğumuz gerçek dünyanın sınırlarını ortadan kaldıran ve bireyler ne zaman, nerede, nasıl ve kim olmak istiyorsa buna olanak veren sanal bir dünyanın kapıları Metaverse ile aralanmıştır. Söz konusu sanal dünya içerisinde çalışılabilmekte, ticaret yapılabilmekte ve sosyal aktiviteler gerçekleştirilebilmekte, fiziki dünyada yapılan hemen her şey simülasyon yöntemleriyle taklit edilebilmektedir. Bu çalışmada öncelikle web 1.0’dan web 4.0’a farklı aşamalardan geçen internetin son otuz yıldaki gelişimi sonucunda ortaya çıkan Metaverse’ün insanlara vaat ettikleri, Metaverse’te hukuki kişilik kavramı, vergilendirme, iş hukuku, hukuki ve cezai uyuşmazlıklar incelenecektir. Geçmiş tecrübeler göstermektedir ki; hukuk doğası gereği teknolojik gelişmeleri takip etmek suretiyle teknolojinin sosyal yaşamda sebep olduğu yıkıcı etkileri sınırlandırmak ve oluşabilecek muhtemel boşlukları doldurmak üzere değişime uğramaktadır. Bu çalışma içerisinde de yıkıcı bir teknoloji olan Metaverse’ün günümüz hukuk sistemleri üzerinde ortaya çıkartabileceği muhtemel değişimler inceleme konusu yapılmaktadır. Son olarak global Metaverse pazarından büyük payı alması beklenen ülkelerin hangileri olacağı ve bu ülkeler ile teknoloji devi şirketlerin karşısında yer alan diğer ülkelerin alabileceği teknik ve hukuki tedbirler hususunda değerlendirmelerde bulunulmaktadır.
  • Öğe
    Blue entrepreneurship: a new agenda for sustainability of seas and oceans
    (Dergi Park, 2022) Doğan, Ebru; Habip, Elif
    The concept of sustainability, which has become increasingly important in recent years, has been examined in different dimensions and disciplines. The works of international organizations such as the UN in the field of sustainability and the goals of sustainable development have enabled the emergence and spread of studies on the environment and sustainability. The two elements particularly emphasized in the scope of the study are "clean water and/or sanitation" and "life in water," The concept of blue entrepreneurship has been brought to the fore within the framework of blue growth. While studies within the framework of the concept of green growth and green entrepreneurship were carried out widely, the seas and oceans remained in the background in connection with the climate crisis. The fact that aquatic life is under threat due to the pollution of the seas and oceans and the increase in water temperature is a turning point in terms of sustainability. With this consciousness, while the oceans and seas came to the forefront, the concept of blue growth gained importance. For this reason, to ensure sustainable development and blue growth within the scope of the climate crisis, the concept of "blue entrepreneurship" should be brought to the fore and studied from a broad perspective. This study aims to define the concept of blue entrepreneurship and determine its general framework. Accordingly, suggestions were presented to future researchers for the conceptual and multidisciplinary examination of blue entrepreneurship.
  • Öğe
    Sağlık kurulunda çalışanların iletişim sorunları ve çözüm önerileri üzerine nitel bir araştırma
    (Dergi Park, 2022) Gemlik, Nilay; Şeker, Rukiye; Arslanoğlu, Ali; Çengel, Özgür
    Amaç: Sağlık kurulu, özel ya da devlet kurumlarınca kişilerden istenen sağlığıyla ilgili bilgileri içeren sağlık raporlarının alındığı yerdir. Bu kurullar, hastayla çalışanın yüz yüze iletişimde olması sebebiyle iletişim sorunlarının yaşandığı yerdir. Bu sebeple çalışmada, sağlık kurulunda çalışanların iletişim sorunlarının neler olduğu ve bu sorunlara yönelik çözüm önerilerinden bahsedilmiştir. Metod: Çalışma kapsamında sağlık kurulunda çalışan 7 personel ile amaçlı örneklem yöntemi kullanılarak derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Görüşmelerin çözümlenmesi içerik analiz yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda sorunların ne olduğu belirlenmiş ve çözüm önerileri sunulmuştur. Bulgular ve Sonuç: Araştırma sonucuna göre ise çalışanların hem hastalarla hem de çalışma arkadaşları ile asıl sorunlarının iletişim yetersizliğinden kaynaklandığı ortaya çıkmış ve bu konuda eğitim almaları gerektiği anlaşılmıştır.
  • Öğe
    Kültür ve mekan araştırmaları
    (Nobel, 2022) Turgay, Orkunt; Demir, Tahsin; Yücetürk, Merve; Dündar, Alper; Ada, Elvan; Doğan, Tane; Öztürk, Sezer Volkan; Günay Aksoy, Şennur; Yön, Belma; Kaptan, Merve; Sıcakkan Özerden, Selin; Erol, Volkan; İbiş, Salim
    Tabiatın yarattığı tüm unsurlara karşılık, insanın, toplumların kendileri için yararlı bir hedefe ulaşma yolunda yarattığı her şey, gösterdikleri çaba ve bu çabaların sonucunda ürettiklerinin evrensel adı kültür olarak tanımlanmıştır. İçinde bulunulan toplumsal koşullar ve düzen ile yeniden üretilmekte olan kültür kavramı; belirli ve/veya genel bir yaşam tarzını gösteren antropolojik ve sosyolojik anlamının yanı sıra sanatsal, düşünsel faaliyetleri de kapsayan geniş "ilişkiler örüntüsü" olarak yaşanmakta ve öğrenilmektedir. Dolayısıyla kültür kavramına yönelik terim dizinindeki çeşitliliğin nedeni, kavramın sadece bilimsel değil aynı zamanda toplumsal ve tarihsel derinliğe sahip oluşuyla da açıklanmaktadır.
  • Öğe
    Implications of COVID-19 pandemic on air cargo transportation
    (2022) Avcı, Sencerhan; Çengel, Özgür; Kibritci Artar, Okşan
    Air cargo transportation is a key determinant in meeting the demand for perishable goods, which is highly dependent on timely imports of inputs and exports of semi-finished or finished products as part of global supply and production networks. Airports, which are the doors of countries to the outside world, have been closed to passenger transportation, but never to cargo planes. Because the entry of the goods needed by the countries is important in terms of raw materials and needs. The aim of this article is to show the current situation of air cargo transportation in the world during the pandemic period and to reveal the importance of air cargo transportation in terms of supply chain.
  • Öğe
    “Analytical investigation of the store environment and spontaneous purchase. The changing dynamics of consumer behavour in Istanbul departmental stores”,Turkey
    (Society of Business and management, 2021) Çengel, Özgür; Abbas, Manzir; Sheikh, Sadaf
    We intended to figure out the main factors that were affecting consumers buying and established the model for unplanned buying, for the case of departmental stores located in Lahore. We included a sample with different (independent) buying behaviour, emotions of customers, promotion & advertisement, physical environment and price of products variables. The objective was set to examine the leading factors influencing customers to buy in departmental stores (MM Migro's, A-101, Bim and Suck) of Istanbul, Turkey. The survey approach was taken in this study through a proper sampling design using convenience sampling with sample size 250 were used in the study. Overall the result was derived to the conclusion by using the SPSS software and find valid reliability for the variables. We found correlation between different variable to check the relationship and regression model to check model significant. Finally, this study can propose valuable policy implications.
  • Öğe
    How does mothers’ mood matter on their choice of organic food? Controlled eye-tracking study
    (Elsevier Inc., 2022) Giray, Caner; Yön, Belma; Alnıaçık, Ümit; Girişken, Yener
    Organic foods have been argued to be highly beneficial for human health and environmental sustainability. Interest in organic food consumption has been steadily growing. In practice, music and sounds of nature have widely been utilized in the food retailing industry to evoke customers and influence their sustainable product purchases. The present research explored the effects of subjective and objective knowledge, mood states, connectedness to nature (CtN), and visual attention to the organic logo on organic purchase by a controlled eye-tracking study. Sixty women, all with children participated in the study. Findings revealed that objective knowledge, subjective knowledge, and visual attention on organic labels posed significant effects on organic purchases. However, no such effects of mood states and connectedness to nature have been observed. Theoretical and managerial implications of the findings are discussed.
  • Öğe
    Customer experience management in omnichannel retailing
    (Emerald Publishing Limited, 2020) Çakiroğlu, K. Ilgın; Çengel, Özgür
    As the world moves toward globalization, new trends and applications are on the rise as an attempt to meet the ever-changing needs of consumers. In this sense, new technologies have been introduced as a means to differentiate the product and service offerings along with some emerging retailing perspectives. It is obvious that omnichannel retailing is cited as one of the emerging trends in marketing. In this globe, customer experience management plays a crucial role in establishing sustainable omnichannel retailing strategies. Considering all the variables in the business environment, it is seen that effective tools of omnichannel operations should well be implemented as a response to effectively compete in the business environment. This chapter reveals some of the major literature and applications in the context of omnichannel retailing whereby the most concern of interest is given to the importance of customer experience and its formation.
  • Öğe
    Customer preferences of multichannel operations in the context of omnichannel world
    (Emerald Publishing Limited, 2020) Öztek, Yaman; Çengel, Özgür
    As competition has been rising tremendously in the emergence and realiza tion of globalization, some business models with regard to retailing have changed. In this sense, there has been a huge introduction to new terms and concepts related to omnichannel operations, mainly focusing on new trends in multichannel strategies. With the aid of recent technologies and changing lifestyles of customers, there exists an obvious change in shop per behavior. In this globe, multichannel operations have been detected as a means to differentiate products and services which might in return add a potential value to the success of omnichannel management strategies thereby bringing a huge value to customers. This chapter discusses main terms and terminologies, along with common practices, on how customer preferences of multichannel operations have evolved throughout the years of competition and globalization while putting the main focus of concern in multichannel marketing attempts, changes in customer preferences in this trend, and the emergence of effective strategies that enhance the best fit of marketing management theories and practices in multichannel opera tions. Finally, the overall initiative of this chapter is to come up with some concrete strategies that might enrich the overall standing of omnichannel management operations and practices.
  • Öğe
    Şehir markalaşma : İstanbul'daki uluslararası öğrencilerin bilişsel imaj algılarının geleceğe yönelik davranışları üzerindeki etkisi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2021) Mohammadi Bazargani, Sahar; Çengel, Özgür
    Ziyaretçi davranışlarının belirleyicisi olan turist beklentisinin başlangıç noktası imajdır. Bir taraftan artan ekonomik, kültürel ve politik rekabetçi ortamda her kent kendi payını almak çabasındadır ve bu doğrultuda birer elçi olan uluslararası öğrencilerin imaj algıları önem taşımaktadır. Bu araştırma İstanbul'da eğitim alan uluslararası öğrencilerinin bilişsel imajının gelecekteki davranışları üzerindeki etkisini araştırmaktadır. Anket yöntemi olarak tasarlanan çalışma için İstanbulun farklı üniversitelerinde eğitim alan 313 uluslararası öğrenci üzerinde 2020 yılında yürütülmüştür. Elde edilen verilerin istatistiksel analizi için SPSS 22.0 paket programı kullanılarak güvenilirlik, geçerlilik, korelasyon ve regresyon analizleri yapılmıştır. Analizler sonucunda, bilişsel imajın davranışsal niyet üzerinde olumlu etkisi olduğu saptanmıştır.
  • Öğe
    Akademisyenlerin girişimci kişilik ve özellikleri hakkındaki görüşleri üzerine nitel bir çalışma
    (Harran Üniversitesi, 2021) Zengin, Orhan; Gemlik, H. Nilay; Çengel, Özgür
    Bu makale akademisyenlerin girişimci kişilik ve özellikleri hakkındaki görüşleri üzerine nitel tipte bir çalışma olup akademisyenlerin girişimciliğini etkileyen girişimci kişilik özelliklerine bakışlarını ortaya kaymak amacı ile sağlık bilimleri ve sağlık yönetimi alanında görev yapan öğretim üyeleri ile yapılmıştır. Katılımcılarla yapılan görüşmeler sonucunda akademisyenler girişimciliğin özel sektörle işbirliği içinde ve multidisipliner bir yaklaşımla başarılı olabileceğini belirtmişler. Fakat genel olarak akademisyenlerin girişimciliğe uzak olduğu ve yatkın olmadıkları görüşü hakim görülmektedir. Katılımcıların akademik girişimcilik faaliyetlerin neler alabileceği hakkındaki görüşlerine bakıldığında ise ilk sırada danışmanlık hizmetleri daha sonra sırası ile ulusal ve uluslararası projeler, teknoparklar aracılığı ile teknolojik alanlar ve patentler şeklinde devam edildiği görülmektedir. Üniversiteler multidisipliner bir yaklaşımla ve özel sektör iş birliği ile girişimci faaliyetlere daha fazla önem vermeli, desteklenmeli ve ayrıca akademik teşviklerde girişimciliği ön plana çıkarak unsurlar eklenerek motivasyon artırılmalıdır.
  • Öğe
    COVID-19 hastalarının tedavi süresince hasta yakınlarının yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri üzerine nitel bir araştırma
    (Harran Üniversitesi, 2021) Öztelli, Sema; Gemlik, H. Nilay; Çengel, Özgür
    Amaç: Koronavirüsü Çin’in Wuhan şehrinde Aralık 2019’da ortaya çıkmış ve hızla dünya çapında yayılım göstermiştir. 11 Mart 2020 tarihinde Dünya Sağlık Örgütü bu salgını “pandemi” olarak ilan etmiştir. Koronavirüsü hayatımızı sosyal, ekonomik ve psikolojik açıdan derinden etkilemiştir. Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de çok sayıda insan yaşamını yitirmiş, ülke genelinde bir panik söz konusu olmuştur. Hastaların tedavi döneminde hasta yakınlarının pek çok sorunla karşı karşıya kaldığı olası bir durumdur. Hasta yakınları bireylerin hayatında önemlidir, onlara destek ve güven veren, rahatlık sağlayan kişilerdir. Bu çalışmanın amacı koronavirüsü sebebiyle tedavi görmüş hastaların yakınlarının bu tedavi sürecinde yaşadıkları sorunların belirlenmesidir. Gereç-Yöntem: Çalışma evrenini İstanbul Avrupa yakasında bulunan bir devlet hastanesinde hizmet alan 7 hasta yakını oluşturmaktadır. Nitel bir çalışma olan bu çalışmanın verileri geçerliliği ve güvenirliliği sağlanmış açık uçlu sorular ve hasta yakınlarına ilişkin demografik sorular hazırlanmıştır. Araştırma verileri Mayıs 2020 tarihinde hastanede toplanmıştır. Araştırma verilerinin elde edilmesinde yüz yüze görüşme tekniği kullanılmıştır. Bulgular: Hasta yakınlarının büyük bir çoğunluğunun sağlık personeli ile problem yaşamadığını belirtmiştir. Tedavi konusunda net bir bilginin verilmemesi, tedavi süresinin kesin bir şekilde ifade edilmemesi problemler arasında sayılmıştır. Yaşanılan korkuların başında net bir şekilde hastayı kaybetme korkusu geldiği, hasta yakınlarının tümünün hasta ile telefonla iletişim sağladığı, hasta yakınlarının uykusuzluk, iştahsızlık ve yorgunluk gibi fiziksel sorunlar yaşadıkları görülmektedir. Sonuçlar: Hasta yakınlarının bu sürece ilişkin değerlendirmeleri incelendiğinde; stres, kaygı ve korkular yaşadıkları, bunlara bağlı olarak fiziksel rahatsızlıklar yaşadıkları görülmüş ve daha çok hastaları ile telefon aracılığıyla iletişim sağladıkları belirlenmiştir.